Mijn boeken vind je hier: boeken op Papieren Avonturen





26 November 2012

single hinge binding

Meer dan anderhalf jaar geleden startten Anneke en ik aan een zomercursus. We trokken drie zaterdagen naar Antwerpen om de fijne kneepjes van de 'single hinge binding' te leren. Na de laatste les waren de boeken nog niet af en dan... dan duurt het even... Het mijne is nu toonbaar. Dat van mijn compaan bijna. Na overleg en als stok achter de deur, mocht mijn boek alvast in het openbaar :)
It's been more than a year and a half since Anneke and I went to a summer course. Three saturdays we travelled to Antwerp to learn how to make a 'single hinge binding'. When the last lesson was finished the books weren't and than.. than it takes some time... Mine is finished by now. The one of my companion almost. After some consulting and as the big stick ;) my book was allowed to appear in public.

De 'single hinge' scharniert over een houten stok. De voor- en achterkant van het boek zijn de scharnierdelen, het boekblok is genaaid op ringen tussen die delen.
The 'single hinge' hinges over wooden stick. The front and back of the book act as the joints, the book block is sewn on rings between the joints.
De randen van het boekblok heb ik gekleurd met acrylverf.
I've stained the edges of the bookblock with acrylic paint.
De bedoeling was de band met leer te bekleden, ik wilde eerst eens oefenen op al die moeilijke hoeken en gebruikte Tyvek beschilderd met acrylverf. Van dat verfwerk zie je hier een voorproefje: klik jawel, meer dan een jaar geleden...
The intention was to cover the book with leather, I wanted to practise all the challenging parts first and used acrylic painted Tyvek instead. The paint works can be seen here too: click yep, more than a year ago...


Kijk eens naar de snelle handen van onze leraar Toon Van Camp
Look at those swift hands of our tutor Toon Van Camp
Zijn single hinge bindingen kun je op zijn weblog bewonderen hier en hier
On his weblog you can admire his single hinge bindings here and here
Hieronder een plaatje van een deel van de heel veel 'scharniervlaggen' die ik maakte voor ik er vier had die goed genoeg waren.
Below an image of a part of the 'flags' i prepared before I had four that were good enough to use.
Het was een uitdaging, het was zeker niet makkelijk, er was veel te leren, het was een beetje zuchten, het was wel eens #$%^&. Maar het was vooral leuk (en ik mocht het wel iets sneller afgemaakt hebben).
En dan is er nog ruimte voor verbetering aan deze binding van mij en bij ruimte bedoel ik een boel ruimte :)
It really was a challenge and it was a hard one too, lots to learn, a bit sighing and some #$%^&. But most of all it was fun (and I could have been finished it earlier).
I have to say there is room for improvement on this binding of my and by room I mean a lot of room.


post signature

18 comments:

  1. Heel mooi dat het je gelukt is het alsnog af te werken; heb hier een tas met werkjes liggen die er al meer dan een jaar staat, meest omdat ik nu weer heel andere dingen doe... Mooie kleuren en die binding; ziet er ingewikkeld uit! Groetjes, Gerrina

    ReplyDelete
  2. WOW schitterend!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Wow, wat vind ik dat knap zeg! Wat leuk om samen zo'n cursus te doen. Ik kan me voorstellen dat het even duurde... zo gaat dat vaak. Maar je hebt niet voor niets lang gewacht;) Het ziet er prachtig uit!! Ik geloof niet dat ik daar het geduld voor op zou kunnen brengen...Complimenten!

    ReplyDelete
  4. Is dat al zo lang geleden???? Wat vliegt de tijd. Nu ben ik wel een beetje jaloers hoor, je hebt je boek af! Nu kan ik niet anders meer dan volgen, haha. Ik ben wel gek op die mooie zelf geverfde kaft, wowwwww. Prachtige kleuren, ik mis hier geen leder, echt niet. Ook de binnenkanten zijn prachtig. En die mooie blauwe randjes aan de pagina's, top! Echt een kunstwerkje, dat is een proficiat waard!

    ReplyDelete
  5. WOW!! Voor zo'n mooi project mag je gerust je tijd nemen. Lukt ook absoluut niet als je gehaast bent denk ik.
    Tot een goed einde gebracht! Gefeliciteerd!

    ReplyDelete
  6. wat een gaaf boek is dit. Nog nooit gezien, met zo'n stok als binding. Het resultaat is om trots op te zijn.

    ReplyDelete
  7. Wat een ONWIJS MOOI single hinge boek Dymphie! Wat zit het mooi in elkaar! Dat is jou wel toevertrouwd, maar ik zie hier wel heel duidelijk aan af dat het niet zomaar in elkaar zit. Het is een echt kunstwerk. Logisch dat je daar wat langer over doet, maar, dan heb je ook wat!
    Ook een prachtige kaft, erg mooie kleuren.
    Heel veel plezier ervan!
    Groetjes van Yvon

    ReplyDelete
  8. Het ziet er dan ook super ruig uit, lijkt wel een ijzeren staaf in het midden, gewldig goed gedaan, hut ab!!!!

    ReplyDelete
  9. Очень интересное хобби.Красиво!:)

    ReplyDelete
  10. Jeetje, wat een ingewikkeld boek. Maar prachtig. Dat je hier wat meer tijd voor nodig hebt gehad, lijkt me niet zo gek. Vind het knap dat je het na zo'n tijd toch nog afgemaakt hebt. Kaft heeft ook mooie kleuren en ook de binnenkant ziet er schitterend uit. Knap werk!
    Heel veel groetjes van
    Ini

    ReplyDelete
  11. WOW
    O
    W
    and WOW Dymphie!
    Your book is amazing and your photos for this post look like something out of a high class magazine!
    oxo

    ReplyDelete
  12. schitterend zeg! wat een ongewone binding en dan die buitenkant, geweldig mooi vind ik het!

    ReplyDelete
  13. Jouw boek is af maar dan ook echt AF!!!!
    Schitterende binding, mooi afgewerkt, te gekke kleuren waaronder ook de randjes....
    Nu focus op het boek in leder?????

    ReplyDelete
  14. Wat vind ik dit super geweldig mooi!!!
    Prachtige binding, super omslag!!!

    ReplyDelete
  15. poeh dat moet echt moeilijk zijn geweest als twee van zulke boekbindkeien 3 dagen iets leren en dat het dan nog moeilijk is... het resultaat is werkelijk prachtig en heel erg bijzonder, echt een pracht van een techniek en een pracht van een boekje!

    ReplyDelete

Leuk dat je m'n blog bezoekt, bedankt voor je reactie!


Thanks for visiting my blog. It's fun to read your comment!

Related Posts with Thumbnails

yep, i'm counting too :)